Fler som längtar bakåt?

Det finns en hel del drömmare som gärna romantiserar historien och letar enande symboler. Johan Wennström längtar efter att mordgåtan på Karl XII ska klaras upp nu när man ska öppna kistan och undersöka hans lik med moderna metoder. Det kan absolut vara intressant ur historiskt perspektiv, men inte mycket mer. Men nu är det så att vissa längtar bakåt i tiden…

”Det vore inte så dumt om Karl XII kunde bli något mer än en staty som folk slåss framför”. Varför då undrar jag? Och vad är detta mervärde som Karl XII ska stå för? Förutom att han är en symbol för envälde, inte något jag skulle önska att fler i Sverige kände sig stolta över. Är det något vi ska vara stolta över är det hur vi avskaffade kungens makt och införde demokrati. Tyvärr har vi inte tagit det sista steget ännu, för fortfarande kan vi inte välja vår statschef. Jag längtar snarare efter den dagen då jag kan välja min statschef. Jag tror jag och Wennström längtar åt olika riktningar i tiden…

Kommentera

