Dags att förstatliga!

Idag skriver författarna till boken den orätvisa skolan på SVDs brännpunkt om att skolans resursbrist är en myt. Men vad författarna egentligen bevisar det är att pengar inte ensamt gör någon nytta och att slänga mer pengar över en verksamhet, speciellt en offentlig sådan, ställer också stora krav på uppföljning. En klar idé om vad pengarna ska användas till är ett måste, något som kan verka självklart men uppenbarligen inte är det. Ett exempel som lyfts fram är Vilhelmina: ”I Vilhelmina har de reala resurserna stigit med 44 procent per elev medan andelen underkända elever samtidigt ökat med 23 procentenheter till 37 procent.” Detta är tyvärr inte enda gången politiker har försökt lösa problem genom att kasta pengar på det och förhoppningsvis läser en och annan kommunalpolitiker denna artikel och börjar fundera över kring hur skattepengarna används. För det finns övertro till att mer resurser löser problem, men faktum är att medan mer resurser ibland kan vara en förutsättning, så krävs det dock alltid mycket mer än bara resurser. I skolan så krävs idag också en reformerad lärarutbildning, för vad hjälper fler lärare om de ändå inte är tillräckligt kompetenta för att lära och engagera elever? Vidare krävs nya möjligheter på gymnasiet, för vad hjälper nyare böcker om man som elev tappar lusten för att man inte får fokusera på det man är intresserad av?

Artikeln tar också upp några intressanta förslag kring hur skolan skulle kunna få ut mer av sina pengar. Men, det är viktigt att inte stirra sig blind på att vissa kommuner har misslyckats med att få valuta för sina pengar som satsats i skolan. För vissa kommuner är det faktiskt problematiskt att satsa de pengar på skolan som skulle ha behövts, för ibland krävs faktiskt mer än bara idéer. Därför är förstatligandet av skolan så oerhört central, för det handlar om rättvisa: Alla elever ska få samma skolpeng oavsett om man bor i en fattig eller rik kommun! Dessutom skulle ett förstatligande av skolan göra att expriment såsom Vilhelmina exemplet försvann. Om staten är huvudman istället för kommunen så tvingar det de ansvariga politikerna till störra noggranhet. För då handlar det inte om en enskild kommuns skattepengar, utan om hela landets. Vidare blir just de reformer som dagens brännpunkt tar upp, avsevärt mycket enklare att genomföra om staten är huvudman.

Jag tycker det är synd att när det debatteras om skolans resurser och drivtsform, att återförstatligandet av skolan inte tas upp som en naturligt och mycket bra reform!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: