Landsmötet avslutas

Nu har 2009 års landsmöte för Folkpartiet liberalerna avslutats. Jan Björklund avslutade landsmötet med att konstatera att Folkpartiet är ett enat och starkt parti och han var glad över alla debatter på landsmötet och den goda stämningen och andra saker man alltid säger när man avslutar ett landsmöte. Jag tycker att det har varit ett roligt landsmöte och jag är överlag glad över besluten som tagits. Höjdpunkterna tycker jag har varit att vi vill genomföra förstatligande av skolan, att landsmötet ställde sig bakom att utreda hur en mer modern upphovsrätt kan se ut,  att vi vill erbjuda fri vård till papperslösa flyktingar och att vi avslog obligatoriska medborgarskapskurser.

De beslut jag själv tycker är mindre bra: Plea bargaining, eller åtalförhandling beslutade landsmötet att stödja. Detta är ett avsteg från svensk rättstradition och är i min mening rättsosäkert.

Sedan var det ett par punkter där jag tycker partiet kunde varit lite modigare, och gått lite längre. Då tänker jag framförallt på LAS och barnomsorg på obekväm arbetstid. Båda är viktiga reformer för arbetslinjen. Att slopa turordningsreglerna i LAS skulle innebära en mer flexibel arbetsmarknad och att unga och invandrare inte systematiskt stängs ute från fasta anställningar. När det gäller barnomsorg på nattetid nöjde sig landsmötet med att uppmana kommunerna, istället för att skriva in det i skollagen och därmed tvinga kommunerna. Synd för många yrkesgrupper som inte kan kombinera arbete och föräldrarskap, om vi ska följa arbetslinjen så ska man inte behöva säga upp sig bara för att man råkar vara ensamstående eller att båda föräldrarna tvingas arbeta på obekväm arbetstid.

Men sammantaget ett roligt landsmöte som fick en snygg final i och med att LUF sopade bort ett batongliberalt förslag om obligatoriska medborgarskapskurser!

Kommentera

