Insnöad

För några timmar sedan skulle jag ha åkt till jobbet, det är ännu oklart om jag faktiskt kommer iväg men i värsta fall får jag gå in till stan. Det skulle ta sin lilla tid men i slutändan så skulle jag komma fram i alla fall. Med kollektivtrafiken kan jag bara hoppas att jag kommer fram. Tunnelbanan går inte utomhus och många bussar är inställda på grund av antingen dålig plogning eller för att bussarna används för att ersätta alla inställda tåg. Det är få om ens någon som inte drabbats av alla förseningar med inställda tåg och bussar.

Detta är visserligen en ovanligt kall och lång vinter i Stockholm, men visst borde bättre teknik och samordning finnas. Jag tänker framför allt på pendeltågen. Banverket och SL skyller ofta på varandra och problematiken med delat ansvar blir åter igen uppenbar. Tunnelbanan har klarat sig förvånansvärt bra fram till i helgen, mycket tack vare att det är MTR som har ansvar för både spår och drift. Men i helgen frös spår och växlar, tunnelbanan går nu inte utomhus längre efter en incident med ett tåg som skenat. Att utveckla teknik för att bli kvitt problemen bör inte vara allt för svårt, DN skrev igår om olika möjliga lösningar. Som det mesta handlar det om pengar, men efter denna vinter måste det vara uppenbart att det lönar sig att investera i värmeslingor och andra idéer för att hålla isen borta från spår och växlar. Det skulle vara intressant om någon ekonom räknade på samhällets kostnader för alla förseningar. Ett tips är att det är dyrt i vilket fall.

Lennart Janälv skriver i SVD idag om allt detta. Han har många bra poänger, förbifart Stockholm behövs och regeringen ska ha cred för att den nu byggs. Vidare lyfts också en utbyggnad av tunnelbanan fram, vilket är otroligt viktigt. Om Stockholm ska kunna växa krävs en utbyggnad av tunnelbanan, finansieringen kan delvis göras med hjälp av tätare samarbete med näringsliv – precis som gjordes när arlandabanan byggdes.  Det är något jag tänker propagera för om jag kommer in i landstinget. För det är som Janälv skriver att varför ha osäker kommunikation ovan jord när man kan ha säker under jorden? Jag blev riktigt glad när jag läste den delen av artikeln (sedan missar Janälv att regeringen bygger citybanan och att spårväg city bara är början på bättre spårtrafik i innerstan med mindre bussar som släpper ut koldioxid). Låt oss hoppas på fler som inser att vi behöver mer tunnelbana, så kanske Christer G Wennerholm vaknar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: