Massvaccineringens kostnad

När Sverige massvaccinerades mot svininfluensan i höstas så var jag själv skeptisk. Jag vaccinerade mig inte, och kände inte något behov av det. Vissa varnade för att vaccinet inte var tillräckligt testat och det oroade mig mer än att få influensan. Nu när resultatet av massvaccineringen kommer fram och man jämför med andra länder så hade det inte så stor effekt, men det räddade 6 liv enligt Lisa Brouwers på Smittskyddsinstitutet. Men som flera andra påpekat är det naturligtvis svårt att faktiskt komma fram till en exakt siffra – så man ska nog ta detta med en nypa salt.

Människoliv är alltid ovärderliga och det är naturligtvis svårt för de ansvariga att på förhand veta konsekvenserna av det ena eller andra alternativet – men det borde inte vara något nyhet, ingen kan se in i framtiden. Jag tycker att det hade behövts lite mer sans och balans. Det fanns en masshysteri kring influensan, vilket ledde till att vi fick som mål att Sverige skulle vaccinera hela sin befolkning. Med facit i hand borde man valt Tysklands modell, med att bara vaccinera riskgrupper. Tyskland hade samma dödlighet per 100000 invånare som Sverige, men till en mycket lägre kostnad. Jag hoppas att socialdepartementet lär sig inför framtiden, att man nästa gång ska bli lite mer försiktig med att rulla fram stora trumman för liknande insatser i framtiden.

Det som mest borde vara anledning till eftertanke är att vaccinet haft negativa konsekvenser. Det är egentligen väldigt märkligt att man släpper fram ett vaccin som är så pass nytt.

Kommentera

